Warto zwiedzić...

*Liptovský Mikuláš

*Ružomberok

*Dolný Kubín ...

TURYSTYKA - Žilinský, Banskobystrický, Prešovský, Košický kraj..

Vysoké Tatry - Veľká Studená dolina - photo Zakapior

Zamek Orawski - Oravský hrad - photo Daniel

News
Wyprawa do Małej Fatry...
by Pogranicze SK
Published: June 10, 2010
Izpis    Email

Malý Rozsutec - niby mały, ale wymagający
   Idziemy w stronę Sedla Medzirozsutce - czyli przełęczy pomiędzy obiema górami. Znajduje się ona na wysokości 1200 m n. p. m. i według mapy oraz znaków, na szczyt Małego Rozsutca można zajść w 20 minut. Patrząc na to, jak z tej perspektywy wygląda góra (jak ogromny kamień wystający z lasu), to nie wydaje nam się to możliwe. Jednak sprawnym górołazom nie powinno zejść tutaj dłużej. Dużym zaskoczeniem trasie jest trudność terenu, którą tu zastajemy. Liczyliśmy na Bieszczady, a okazało się, że fragment szlaku jest wybitnie tatrzański: łańcuchy, klamry, brak możliwości wyminięcia się z ludźmi, a i spaść kilka metrów w dół też można. Może i wielkiej trudności nie było, ale na tym końcowym etapie dużo turystów, którzy przeszacowali swoje siły, może zrezygnować. Na szczycie za wiele miejsca nie ma, a ruch jest naprawdę spory. Za to jakie widoki! Pomimo niedużej wysokości (1344 m n. p. m.) możemy podziwiać panoramę Małej Fatry Krywańskiej, Wielki Rozsutec, kawałek gór Choczańskich i przy ładnej pogodzie Tatry Zachodnie. Widoki są piękne dzięki wybitności tej „skały w lesie”, co widać na panoramie poniżej.

Veľký Rozsutec – jak to większy brat, może dać trochę w kość
   Większy z Rozsutców, mimo że faktycznie wyższy - to nie sprawiał wrażenia ciężkiej góry. A tu okazało się, że na dystansie 1.6 kilometra trzeba pokonać 400 metrów w górę. Jakby nie było - nachylenie 25 % non stop na szczyt. Monotonia tego wyjścia dała nam trochę w kość. Droga do góry nie jest zbyt spektakularna, jeśli chodzi o widoki przy trasie z północy. Dopiero bliżej szczytu widać trochę więcej okolicznych krajobrazów.
   Pod kątem trudności trasy, czy elementów „wysokogórskich”, na Wielkim Rozsutcu po jego północnej stronie jest mniej takich miejsc, niż na Małym Rozsutcu. Wspomniane stałe nachylenie potrafi też nieźle zmęczyć. Na sam szczyt dochodzimy idealnie podczas wyjścia słońca zza chmur - w sam raz do panoramy. Wspaniałe widoki na wysokości (1610 m n. p.m.) rekompensują wysiłek podczas wchodzenia. Panorama pasma Małej Fatry pokazuje jej „bieszczadzkość” czyli ładne i zalesione pagórki, w oddali przebijają się Tatry. Nic tylko siąść na szczycie i podziwiać widoki.

Małe zaskoczenie przy zejściu
   Po odpoczynku, zrobieniu zdjęć i panoram pasowało wreszcie zacząć schodzić do parkingu. Portal https://mapa-turystyczna.pl/ z którego często korzystamy, pokazywał około godziny ze szczytu na parking. Jednak schodząc trasą na południe, okazało się, że trafiliśmy na masę łańcuchów w dół, w tym niektóre naprawdę wymagające. Schodzimy, schodzimy, schodzimy… a do dołu dalej daleko. Na przełęczy Medziholie byliśmy ponad godzinę po ruszeniu ze szczytu, gdzie według mapy miało być 15 min. Patrząc w górę na przebytą trasę, to taki czas byłby możliwy wyłącznie spadochronami, których nie mieliśmy. Na szczęście ten błąd w czasach przejścia został już skorygowany - więc następni turyści mają trochę lepiej.
Przez nasze wszystkie przerwy na odpoczynki, szukaniu geocachy, robieniu zdjęć i panoram zeszło nam dłużej, niż planowaliśmy. Zapadał już zmrok jak dotarliśmy do restauracji na obowiązkowy vyprážaný syr. Dzień pełen wrażeń i widoków, ale na pewno było warto. Szkoda tylko, że Mała Fatra nie jest bliżej Krakowa.